Lineare Inspiration Fritz Koenig.
17:17 Video Animation Installation Loop von Andrew M. Mezvinsky
mit Klavierkomposition »Koenig Studio« von Joel Michael Stone
Installation seit Mai 2021 im KOENIGmuseum
Andrew M. Mezvinsky
Als ein in New York aufgewachsener Jude mit dem Verständnis für die große Sensibilität der religiösen Ikonografie und Monumentalität in Koenigs Werk, war es nach Andrew Mezvinskys Aussage nur natürlich, diese soliden Strukturen mit einem ironischen Touch zu versehen.
Andrew Mezvinsky erklärt: Als menschliche Wesen filtern wir, denn sonst wäre unser Gehirn überladen von Milliarden von Informationen, welche unsere Netzhaut wie eine Flut permanent überschwemmen würden. Wir müssen alles bis auf die gerade notwendige Illusion filtern […] damit wir funktionieren können. Bei der genauen Betrachtung von Fritz Koenigs Werk sieht man die enormen Möglichkeiten, die in einer feinen Balance liegen können. »Lineare Inspiration Fritz Koenig« bringt diese Möglichkeiten durch das digitale Medium in das Zeitgenössische. Die Werke werden innerhalb einer linearen Zeitleiste aus Archiv und Sammlung zum Leben erweckt. Durch Sensibilität für jeden Themenbereich soll das Statische in die Vorstellungskraft übersetzt werden, die in jedem von uns schlummert.
Der in 1982 in Philadelphia, USA, geborene Künstler Andrew Mezvinsky arbeitet nach seinem Master in Zeitgenössischem Film und Installation am Goldsmith College in London in den Bereichen der Animation, Zeichnung, Malerei, Performance und Installation. Zentral in Mezvinskys Werk – welches im Moment Textil-basierte Gemälde, Videos, Künstlerbücher, Bühnenbilder und Papierarbeiten umfasst – ist sein fortwährendes Engagement für die Herausforderungen der kulturellen und semiotischen Vermittlung.
Werke von Andrew Mezvinsky sind in folgenden Sammlungen: Lenbachhaus München, Jüdisches Museum Wien, Tiroler Landesmuseum Ferdinandeum Innsbruck, Hirshhorn Museum, Washington D.C., Brooklyn Art Library, New York, sowie in zahlreichen Privatsammlungen.
Joel Michael Stone
geb. 1981 in Newcastle-Upon-Tyle, England
lebt und arbeitet als Musiker und Komponist in Glasgow Schottland
BA an der ›Glasgow School of Art‹
Nach seinem Abschluss an der ›Glasgow School of Art‹ (BA Hons Fine Art – Painting 2004) gründete er die Musikgruppe ›Shitdisco‹ und initiierte damit die ›New Rave‹-Subkultur in Großbritannien (ca. 2005–2008).
Die Gruppe trat ursprünglich nicht auf den traditionellen Musikveranstaltungen auf, sondern organisierte Kunst- und Musikevents in Glasgows verlassenen Industriestätten und in den vielfach umgenutzten U-Bahntunnel unter der Stadt. Später gingen sie auf große Tournée durch Europa, Ostasien und Nordamerika, wo die Gruppe hauptsächlich in offiziellen Veranstaltungsorten für Musik und Festivals spielte.
Später gründete Stone das Kollektiv für elektronische Musik ›Ubre Blanca‹ (2013 bis heute), das Jacques Derridas Konzept der Hauntologie erkundet, mittels Nostalgie für die vergangene Zukunft und Soundtracks für Filme, die nie gedreht wurden.
Daneben entwirft er auch Plattencover und schreibt Romane.
"A linear inspiration of Fritz Koenig"
17:17 Video Animation installation loop
by Andrew M Mezvinsky
Piano Composition “Koenig Studio”
by Joel Michael Stone
Andrew Mezvinsky is an American artist working across animation, drawing, painting, performance, and installation. Central to Mezvinsky’s practice – which at present comprises textile-based paintings, video, artist books, set design, and works on paper – is a continuous engagement with the challenges inherent to the cultural and semiotic act of translation.
“As a jew coming from New York and seeing how Koenig’s work had such sensitivity towards religious iconography and monuments, it was natural to add an ironic touch to his solid structure. As humans we filter, otherwise our brain would be overloaded with the billions of pieces of information we are constantly inundated with a barrage to our retina. We need to filter everything down to just the necessary illusion... so that we can function. With examining Fritz Koenig’s work one sees the vast possibilities that lay on a delicate balance. ''A linear inspiration of Fritz Koenig” brings these possibilities through a digital medium for contemporary times. Breathing life into the works within a linear timeline from the archive and collection. His sensitivity to each subject tries to translate the static into the imagination that may lay dormant in ones mind.”
Andrew M. Mezvinsky
Born in 1982, Philadelphia, USA
Lives and works in Vienna and New York
Education
2018/2019 |
MA- Contemporary Artist Film and Moving Image, Goldsmiths College |
2011–2015 |
Assistant Franz West, Vienna, Austria |
2006/2007 |
Peace Corps Ghana |
2000/2004 |
BFA (hons) Glasgow School of Art, UK |
1996/1999 |
CAPA- Philadelphia H.S. for the Creative and Performing Arts |
1999 |
Dale Chihuly Glass Blowing Apprentice, Seattle, WA |
Solo-Shows
2019 |
Awkward Optical Sensibilities, De Pimlico Project, London, UK |
2018 |
On the corner; between ambiguity & reality , Lenbachhaus, Munich, Germany |
2017 |
Festival of Tolerance, French Pavilion, Zagreb, Croatia |
2016 |
Lot # ....moves with out incident, Dorotheum, Vienna Art Week, Vienna Austria |
2015 |
Crude Randomness of the Mind, SITE109, NYC, USA |
2013 |
A Good Day, Jewish Museum, Vienna, Austria |
2011 |
Il Fazzoletto, Performance Art Institute, San Francisco,USA |
2009 |
All roads lead to ..., Rafael Gallery, Delhi, India |
2008 |
Socialism Now* here,, ROG Gallery, Ljubljana, Slovenia |
2007 |
Traumatic Ice Cream Dreams, Fridge Gallery, Glasgow, UK |
2006 |
Struggletown, Blue Sun Gallery, Ulaanbaatar, Mongolia |
2005 |
Trauma, Trauma, Trauma, Izola Library, Slovenia |
Group-shows
2021 |
*Permanent Re-hang, Jewish Museum curated by Danielle Spera, Vienna Judenplatz |
2020 |
Parallel Art Fair; curated by Atelier West, Vienna Austria Queer Art Space Vienna, Kunsthalle Exnergasse curated by Michael Kaufmann |
2019 |
Global vs. Endemic, curated by Manolo Cocho, Mexico City, Mexico and Trieste, Italy |
2018 |
Über schwebende Inseln und fliegende Menschen, curated by Vasja Nagy, Touring Europe Parallel Art Fair, curated by Eva Schegal, Vienna, Austria |
2017 |
Festival de Jüdischen Kultur, Brick 5 curated by Aline Lara Rezende,Vienna, Austria |
Grants, Awards
2018 |
Goldsmiths Excellence Fee |
2016 |
Artist Pension Trust Award, Berlin Blooom Award by Warsteiner shortlisted |
2014 |
Visiting Lecturer Glasgow School of Art, Glasgow, Scotland |
2013 |
Young Masters Art Prize – London, England |
2007 |
“Red Bull Artist Wanted” – Shortlisted – New York City |
2006 |
“Secret Art Fair” – Shortlisted – Croatia |
2004 |
“John Moore 23, the Walker”, Liverpool-shortlisted |
Collections
Lenbachhaus, Munich, Germany
Jüdisches Museum, Vienna, Austria
Brooklyn Art Library, New York, USA
Hirshhorn Museum, Washington D.C., USA
Tiroler Landesmuseum Ferdinandeum, Innsbruck, Austria
Zanabaazar Museum, Ulaanbaatar, Mongolia
Jane Holzer Collection, New York
Jim Lambie Collection, Glasgow
Hainz Collection, Vienna
Dorotheum Collection, Vienna Austria
NSU Art Museum, Miami, Florida
Joel Michael Stone
born 1981, Newcastle-Upon-Tyle
is a Glasgow, Scotland, based musician and artist
BA Glasgow School of Art
After graduating from Glasgow School of Art (BA Hons Fine Art – Painting 2004) he formed the musical group Shitdisco, kickstarting the New Rave subculture in the UK (c.2005-2008).
The group initially performed outside of traditional music venues, organising art and music events in Glasgow's post industrial spaces and the many disused underground railway tunnels beneath the city. They later went on to tour extensively in Europe, East Asia and North America, playing (mostly) at licensed music venues and festivals.
Stone later went on to found the electronic music collective Ubre Blanca (2013 – present) exploring Jacques Derrida's concept of hauntology through nostalgia for futures past and soundtracks for films which were never made.
He also designs record covers and writes fiction.